Laten we kennismaken.
Voordat we elkaar ontmoeten.

Wie is Marijke Lambrechts?
Als je het míj zou vragen, zou ik zeggen dat ik mama ben. Van Vita (10) en Lucía en Olivia (beiden 8). Dat ik vroeger sociaal werker was, dat ik in bijberoep 7 jaar lang Buurderij-Verantwoordelijke was en daar de korte keten-microbe te pakken kreeg. En dat de contacten met alle land- en tuinbouwers uiteindelijk leidden tot mijn eigen onderneming FAIR Food Affair. Maar ik zou ook vertellen dat ik een echt buitenkind ben, voorvechter van alles wat eerlijk en duurzaam is en dat ik fan ben van oprechte verhalen. Overtuigd van levenslang leren en het volgen van je hart.
Als je het mijn omgeving zou vragen, zouden ze zeggen dat ik bezield, authentiek en ondernemend ben. ‘Een straffe madam’ zeggen ze weleens. Maar dat doet me blozen. Want ietwat verlegen ben ik ook. Hoewel dat er meer en meer uit gaat, want weet je, ik neem meer en meer mijn plek in op deze wereld. Er is te veel dat ik wil delen en wil vertellen om in de schaduw te blijven staan.
Waarom FAIR Food Affair?
Pure smaken, écht lekker eten, eerlijke producten: daar wordt mijn hartje blij van. Ik heb er mijn missie van gemaakt om de weg naar (h)eerlijke voeding weer open te banen. Omdat ik merkte dat die weg vaak versperd ligt met allerlei obstakels – zoals mensen die niet eens wéten dat er boer om de hoek is en zoals landbouwers die de tijd niet vinden om hun communicatie onder handen te nemen – nam ik het heft in eigen handen. Eerst als Buurderij-Verantwoordelijke, maar al gauw ook als freelance copywriter en fotografe. Ik merkte bij de land- en tuinbouwers in mijn omgeving een grote behoefte aan praktische hulp en bouwde een concreet aanbod uit dat korte keten-ondernemers ondersteunt bij hun communicatie.
FAIR Food Affair ontstond uit de drang die ik voel om bepaalde zaken aan te pakken. De beweging naar een duurzamere voedselproductie en meer bewustwording hier rond, zet ik graag kracht bij. Lokale boeren zijn onmisbaar en kunnen het verschil echt maken. Ze mogen gezien en gehoord worden. Daarvoor haal ik graag alles uit de kast.
Werk met mij samen.
Eens kijken wat ik voor jou zou kunnen betekenen?
Hoezo, copywriter én fotograaf?
Ik hou niet van hokjes. Waarom kiezen?
FAIR Food Affair is het resultaat van al mijn passies en talenten die ik door de trechter schonk en inzet voor wat ik wens voor deze wereld. Een wereld waarin mensen de weg terug vinden naar de boer om de hoek, weten wat ze eten en waar het vandaan komt en kiezen voor een duurzaam voedselsysteem.
Mijn schrijfskills scherp ik al mijn hele leven lang aan. Als kind al, schreef ik verhalen, als student was ik zowat de enige die het oprecht leuk vond om syllabi en eindwerken te schrijven en ook tijdens mijn eerste werkervaringen was het schrijven steevast één van m’n favoriete taken. De laatste jaren verschoof de focus naar content over boerenbuiten, voedsel en vakmanschap. Nooit te oud om te leren – slijp ik de pennen nog steeds regelmatig aan in verschillende opleidingen.
Het fotograferen kreeg ik van m’n vader mee. Als hobbyist experimenteerde hij in donkere kamers en met kleurfilters en passeerden de lenzen en toestellen de revue aan de keukentafel bij ons thuis. Als twintiger volgde ik zelf drie jaar avondopleiding tot Fotograaf.
Vandaag help ik korte keten ondernemers en ambachtelijke makers om hun verhaal helder en herkenbaar naar buiten te brengen — met teksten en foto’s die passen bij wie ze zijn.
Zo werk ik: persoonlijk en laagdrempelig
Ik hou niet van hoogdravendheid of moeilijke termen. Wie met me samenwerkt, weet: ik werk op een persoonlijke en toegankelijke manier. Kom ik bij je langs, dan zitten we gewoon samen aan tafel. We drinken een koffietje, praten even bij over koetjes en kalfjes en gaan dan aan de slag. Het hoeft allemaal zo serieus en ingewikkeld niet te zijn, toch?
Het is deze eenvoudige, persoonlijke aanpak die mijn klanten zo waarderen. Ik ken de sector door en door en begrijp de uitdagingen waar je mee te maken hebt. Je hoeft mij dus niets uit te leggen over seizoensdrukte, onvoorspelbaar weer of hoe vol je agenda zit.
En nee, ik goochel niet met marketingtermen waar je nog nooit van gehoord hebt.
Ik ben niet de marketeer die je misschien wel zocht. Lees dat maar even opnieuw. Inderdaad, géén marketeer. Ik bestook je niet met strategieën en dure campagnes. Ik ben wél die rechterhand die je nodig hebt voor jouw communicatie: iemand die meedenkt, jouw werk uit handen neemt en ervoor zorgt dat je zichtbaar wordt op een manier die bij jou past. Laagdrempelig, menselijk en duidelijk.
Verwonderd en nieuwsgierig
Persoonlijke ontwikkeling. Lichaamswerk. Cyclisch leven. Het zijn maar enkele van de dingen die me óók mateloos boeien. Je vindt me dan ook wel eens onder de volle maan, in een vrouwencirkel of ergens gezellig rond een vuur. Zingend, mijmerend, kwetsbaar. Ja, ik ben best wel spiritueel.
En ik kan het lijstje nóg aanvullen: herboristerie, duurzaam leven, de schoonheid van ambachten, … Het zijn allemaal zaken die me inspireren. Ik laat me graag leiden door waar de wind me brengt. Dat heeft me al heel wat moois gebracht.
Voel jij dus een match, ook al ben je geen korte keten-ondernemer? Reik uit! Laten we een koffietje gaan drinken.
Werk met mij samen.
Eens kijken wat ik voor jou zou kunnen betekenen?